Rain


30/11/2014

Tindakan melihat pelajar kehilangan wang saku

Kamu dan kawan-kawan kamu sedang berpusu-pusu menuju ke kantin setelah loceng waktu rehat berbunyi. Tiba-tiba kamu terdengar suara budak menangis.
Ceritakan tindakan-tindakan yang kamu lakukan.

Pada hari Khamis yang lepas, sedang saya dan kawan-kawan saya menuju ke kantin pada waktu rehat, saya telah mendengar suara budak menangis. Saya  mengajak kawan-kawan saya mencari arah tangisan itu.

Saya dapati ada seorang murid darjah dua sedang menangis sambil memicit-micit perutnya. Saya merapatinya lalu bertanya masalah yang dihadapinya. Menurutnya, wang sakunya hilang sedangkan perutnya lapar. Saya sangat bersimpati.
                 
         Saya memujuknya supaya berhenti menangis. Bekal mi goreng yang saya bawa, saya hulurkan kepadanya. Malangnya, apabila melihat bekalan makanan saya, budak itu menggeleng-gelengkan kepala sambil memberitahu bahawa dia tidak makan mi goreng.

Saya dan kawan-kawan saya berkongsi membelikan nasi untuk budak itu menggunakan wang saku kami. Saya memimpin tangan budak itu untuk duduk di bangku kantin. Saya juga menyuruhnya mencuci tangan sebelum makan.

Kemudian, saya dan kawan-kawan makan bersama-sama dengan budak itu. Saya lihat budak itu begitu gembira dan makan dengan berselera sekali. Saya turut menasihatinya supaya berhati-hati menjaga wang saku pada masa akan datang supaya pisang tidak berbuah dua kali.


Apabila selesai makan, budak itu bersalaman dengan kami sambil mengucapkan terima kasih. Saya dan kawan-kawan saya tersenyum puas kerana dapat membantu orang yang dalam kesusahan.

No comments :