Rain


30/11/2014

Tindakan melihat kanak-kanak lemas

Semasa kamu dan rakan kamu berjalan pulang dari sekolah. Kamu telah ternampak seorang kanak-kanak terjatuh ke dalam sungai. Tuliskan tindakan yang kamu  lakukan.

      
Semasa saya dan Zaim berjalan pulang dari sekolah, kami telah terdengar suara kanak-kanak menjerit. Setelah disiasat, didapati sekumpulan kanak-kanak kecil sedang menjerit-jerit meminta pertolongan kerana salah seorang rakan mereka tergelincir ke dalam sungai.
Saya lihat kanak-kanak yang jatuh itu berpaut pada rumput-rumpai di tebing sungai. Saya segera menyuruh Zaim berlari ke jalan besar untuk mendapatkan bantuan. Sementara itu, saya cuba menghulurkan tangan untuk menarik kanak-kanak itu naik. Usaha saya gagal kerana tebing sungai itu sangat tinggi dan licin.
       Lantas saya meminta salah seorang kanak-kanak di situ mematahkan ranting pokok. Saya menghulurkan ranting tersebut hingga dapat dicapainya. Namun seketika kemudian, pautannya terlepas kerana arus sungai yang deras. Kanak-kanak itu hanyut dibawa arus. Tangannya terkapai-kapai.
       Dalam keadaan kelam-kabut itu, Zaim kembali bersama seorang pemuda. Pemuda itu segera terjun ke dalam sungai. Dia dapat mencapai kanak-kanak tersebut dan menariknya ke tebing. Saya menghulurkan tangan untuk membantu pemuda itu.
       Di tepi sungai, saya membantu pemuda itu menepuk-nepuk badan kanak-kanak itu supaya memuntahkan air yang tertelan. Saya juga turut memujuk rakan-rakannya yang menangis ketakutan sambil menasihati mereka supaya tidak bermain berhampiran sungai lagi.

       Kanak-kanak yang lemas itu telah dibawa ke hospital oleh orang ramai. Ibu bapanya yang datang sejurus kemudian telah mengucapkan terima kasih kepada kami yang telah membantu menyelamatkan anaknya.

No comments :