Rain


28/11/2014

faedah perpustakaan kepada para pelajar

Setiap sekolah mempunyai kemudahan perpustakaan. Perpustakaan merupakan gedung ilmu. Tuliskan sebuah karangan tentang faedah perpustakaan kepada para pelajar.
         Perpustakaan ialah gedung ilmu. Banyak faedah yang bakal diperoleh jika para pelajar bijak memanfaatkannya. Kebanyakan murid yang telah berjaya gemar berkunjung ke perpustakaan apabila ada masa lapang.
         Antara faedah perpustakaan kepada para pelajar ialah memudahkan mereka membuat rujukan. Hal ini kerana di perpustakaan terdapat banyak buku yang meliputi pelbagai bidang yang dilabel dengan pengkelasan tertentu. Oleh yang demikian, para pelajar akan mendapat banyak maklumat dengan mudah.
         Di samping itu, suasana sunyi dan tenang di perpustakaan membolehkan para pelajar membaca dan menelaah pelajaran tanpa gangguan. Suasana sunyi juga mampu merangsang daya ingatan murid-murid.Oleh itu apa-apa yang dibaca oleh mereka akan diingati lebih lama.
         Selain itu, perkhidmatan pinjaman buku juga amat bermakna buat para pelajar. Mereka boleh meminjam mana-mana buku yang diperlukan jika mempunyai kad pinjaman. Justeru para pelajar dapat menjimatkan kos untuk membeli buku sama ada buku rujukan ataupun buku cerita.
         Seterusnya, para pelajar juga dapat memupuk sahsiah diri dengan melangkah ke perpustakaan. Peraturan-peraturan perpustakaan seperti menyimpan buku-buku yang telah dibaca, menghantar buku pinjaman mengikut tarikh yang ditetapkan dan tidak berbuat bising mampu menjadi elemen mendidik disiplin para pelajar.

         Sesungguhnya perpustakaan memang banyak faedahnya kepada para pelajar. Oleh yang demikian, para pelajar perlu pandai memanfaatkannya supaya kemudahan yang disediakan tidak sia-sia sahaja.

Tuliskan suasana di kantin

Semua murid pernah ke kantin. Tuliskan suasana di kantin.

        Kantin merupakan tempat untuk murid-murid dan guru menjamu selera ketika di sekolah. Semua murid pasti pernah pergi ke kantin.

        Terdapat pelbagai jenis makanan yang dijual di kantin. Antara makanan yang dijual ialah nasi lemak, kuih-muih, mihun goreng dan buah-buahan.Makanan yang dijual merupakan makanan yang berkhasiat dan bersih.

        Pelbagai jenis minuman juga turut dijual di kantin. Ada sirap, air oren, teh ais dan juga jus buah-buahan. Minuman yang dijual di kantin bukan sahaja sedap malah harganya juga berpatutan.

        Semasa membeli makanan, murid-murid berbaris mengikut laluan yang disediakan. Pengawas yang bertugas akan memantau supaya tidak ada murid yang melanggar peraturan. Nama murid yang melanggar peraturan akan dicatat dan diserahkan kepada guru disiplin.

Para pekerja kantin amat mementingkan kebersihan. Mereka memakai apron dan penutup kepala serta menggunakan penyepit ketika menyentuh makanan. Oleh itu, murid-murid sangat yakin untuk makan di kantin.    


Selain menjadi tumpuan pada waktu rehat, kantin juga turut dikunjungi oleh murid-murid pada awal pagi untuk bersarapan. Kantin merupakan salah satu tempat yang sangat penting di sekolah.

Kamu telah ternampak kejadian kebakaran. .

Kamu telah ternampak kejadian kebakaran. Tuliskan sebuah karangan menceritakan tindakan yang kamu lakukan.

       Pada suatu petang saya dan beberapa orang rakan sedang bermain di padang permainan.Tiba-tiba, Aina ternampak kepulan asap dari arah kawasan perumahan. Tanpa berlengah, kami bergegas ke tempat kejadian.

       Saya dapati rumah rakan sekelas saya, Rohani sedang terbakar. Saya telah menyuruh Syifa ke pondok telefon untuk menelefon pihak bomba. Manakala saya dan rakan-rakan yang lain membantu mengangkat barangan penting ke tempat yang selamat.

       Sementara menunggu pasukan bomba tiba, saya dan penduduk kampung cuba memadamkan kebakaran dengan mengambil air menggunakan baldi. Usaha kami berjaya mengelakkan api merebak dengan cepat.

       Saya kemudiannya mendekati Rohani dan ibunya yang sedang bersedih dan panik. Saya cuba menenangkan Rohani supaya bersabar dan saya juga berjanji akan membantunya. Rohani hanya mampu menangis di bahu saya.

       Sejurus tiba, pasukan bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran. Rumah Rohani tidak dapat diselamatkan. Saya mengajak Rohani dan keluarganya menginap di rumah saya untuk sementara waktu.


       Saya, rakan-rakan dan guru-guru di sekolah banyak memberikan sokongan moral kepada Rohani. Keluarganya juga menerima banyak bantuan daripada orang ramai. Rohani sekeluarga amat bersyukur kerana selamat dalam kejadian kebakaran itu.

Surat rasmi:tidak hadir ke sekolah

Hanis bt Rosli,
Kampung Baru,
06010 Changlun,
Kedah.
______________________________________________________________
Puan Shahrum bt Awang,
Guru Kelas Tahun Enam Iltizam,
Sekolah Kebangsaan Felda Bukit Tangga
06050 Bukit Kayu Hitam,
Kedah.                                                                                          26 Ogos 2014

Puan,

Tidak Hadir ke Sekolah

Dengan hormatnya perkara di atas dirujuk.

2. Saya Hanis bt Rosli ialah salah seorang murid Tahun Enam Iltizam. Saya ingin memaklumkan kepada puan bahawa saya tidak dapat hadir ke sekolah selama dua hari. Tarikh saya tidak dapat hadir itu pada 25 dan26 Ogos 2014 iaitu pada hari Isnin dan Selasa.

3. Saya tidak dapat hadir ke sekolah pada dua hari tersebut kerana demam. Saya mengalami demam kerana terkena hujan panas pada hari semalamnya sewaktu pergi membeli barang di kedai. Selepas saya pulang ke rumah, kepala saya pening dan badan saya berasa menggigil.

4. Untuk pengetahuan puan, saya sudahpun dibawa oleh bapa saya ke klinik untuk mendapat rawatan daripada doktor. Beliau telah memberi saya ubat demam dan antibiotik. Doktor juga telah memberi saya surat cuti sakit selama dua hari iaitu pada hari yang saya tidak hadir ke sekolah itu.

5. Saya berjanji akan hadir ke sekolah setelah tempoh cuti sakit saya habis. Saya akan bertanya kepada rakan-rakan tentang kerja sekolah yang telah saya ketinggalan.Saya juga akan menyiapkan semua kerja sekolah yang tidak dapat dibuat selama tempoh saya tidak hadir tersebut.

Akhir kata, perhatian dan kerjasama pihak puan diucapkan terima kasih.

Sekian.

Yang benar,
Hanis
(HANIS BT ROSLI)

Murid Tahun Enam Iltizam,
Sekolah Kebangsaan Felda Bukit Tangga.

Surat:persiapan menghadapi UPSR

                                                                                                               Kampung Baru,
                                                                          06010 Changlun,
                                                                          Kedah.
                                                                          25 Ogos 2014.

 Menemui sahabatku Athirah yang kini berada di Kangar, Perlis. Apa khabar saudari sekarang? Saya dan keluarga di sini sihat-sihat sahaja.

Saudari,

        Surat saudari telah saya terima seminggu yang lalu. Terima kasih kerana saudari sudi mengutus surat serta bercerita tentang diri saudari. Dalam surat ini, saya akan memenuhi permintaan saudari yang ingin mengetahui tentang persediaan saya untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

        Untuk pengetahuan saudari, saya telah membuat beberapa persediaan bagi menghadapi peperiksaan tersebut. Langkah pertama saya adalah dengan mengubahsuaikan jadual waktu belajar. Saya akan menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran dari pukul 9.00 malam hingga pukul 11.00 malam setiap hari.

         Selain menghadiri kelas tambahan di sekolah, saya juga ada mengikuti kelas tambahan di luar. Saya belajar di Kelas Tuisyen Azam sebanyak tiga kali seminggu untuk memastikan kecemerlangan dalam pelajaran. Dengan menghadiri kelas tambahan, saya dapat membuat latihan yang lebih banyak.

         Di samping itu, saya juga telah menubuhkan kumpulan belajar di kampung. Saya dan beberapa rakan sekelas akan berkumpul di Dewan Awam pada hari minggu untuk belajar bersama-sama. Belajar secara berkumpulan memberi peluang kepada kami untuk berbincang topik-topik yang sukar serta bertukar-tukar nota.

        Seterusnya, saya juga banyak melakukan ulangkaji secara atas talian. Kini, banyak laman web yang menyediakan kemudahan latih tubi soalan-soalan UPSR. Antara laman web yang saya lawati ialah Latih Tubi dan iTRIM.

              Itulah antara persediaan saya untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Setakat ini sahaja yang dapat saya coretkan buat tatapan saudari kali ini. Semoga kita akan dapat berutus surat lagi pada masa akan datang.

                                                                          Sahabatmu,

                                                                          Aizatul Mustafa
                                                                          (Aizatul bt. Mustafa )


LAPORAN TAHUNAN PERSATUAN BAHASA MALAYSIA

 LAPORAN TAHUNAN PERSATUAN BAHASA MALAYSIA

        Persatuan Bahasa Malaysia Sekolah Kebangsaan Bukit Tangga dianggotai oleh murid-murid Tahap Dua sahaja. Jumlah ahli pada 2014 ialah seramai 30 orang. Persatuan ini diterajui oleh 3 orang guru penasihat. 

        Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang tahun 2014, dimulai dengan Mesyuarat Agung pada 20 Februari 2014. Manakala Mesyuarat Ahli Jawatankuasa telah diadakan sebanyak  tiga kali. Tujuan mesyuarat-mesyuarat ini diadakan adalah untuk menyusun aktiviti persatuan.

        Persatuan Bahasa Malaysia telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke sekitar Bandaraya Alor Setar pada 15 Mei 2014. Antara tempat yang dilawati ialah Muzium Negeri, Balai Seni, Menara Alor Setar dan Muzium Padi. Tujuan lawatan adalah untuk memberi pendedahan kepada ahli-ahli tentang khazanah dan keistimewaan negeri Kedah

        Sambutan Minggu Bahasa telah diadakan pada minggu kedua bulan Julai. Dalam sambutan ini, diadakan aktiviti mendeklamasi puisi, pertandingan tulisan cantik dan kuiz bahasa.  Penyertaan adalah dibuka kepada semua pelajar tahap satu dan tahap dua.

        Seterusnya, Persatuan Bahasa Malaysia telah menganjurkan Pertandingan Mengarang Sajak dan Pantun Patriotik bersempena dengan sambutan bulan kemerdekaan pada 20 Ogos 2014. Di samping mengasah bakat, aktiviti ini dapat memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan pelajar.

        Pelbagai aktiviti telah berjaya dijalankan sepanjang tahun 2014 kerana kerjasama semua ahli. Semoga pada tahun hadapan banyak lagi aktiviti yang boleh dijalankan demi kebaikan semua.


Disediakan oleh,                                     Tarikh: 30 Oktober 2014


NurHanis
(NUR HANIS BT ROSLI)
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Malaysia,

Sekolah Kebangsaan Bukit Tangga.

Tindakan nampak basikal di tepi jalan.

Ketika pulang dari sekolah, kamu ternampak sebuah basikal terbiar di tepi jalan.Tuliskan tindakan yang kamu ambil.
Isi penting:
1-periksa basikal     2-periksa kawasan sekeliling     3-nampak budak-budak ponteng      4-lapor kepada guru

Pada suatu hari, ketika pulang dari sekolah, saya telah ternampak sebuah basikal yang dibiarkan di tepi jalan. Jika tidak silap saya basikal itu adalah kepunyaan Zaidi, anak jiran sebelah rumah saya.
        Saya memeriksa keadaan basikal itu kerana bimbang kemungkinan Zaidi terlibat dalam kemalangan. Namun basikal itu tiada sebarang kerosakan. Saya menjadi bertambah hairan.
        Saya cuba memeriksa kawasan sekeliling sambil memanggil-manggil nama Zaidi. Namun demikian tiada sesiapa di situ. Keadaan di situ sunyi sahaja kerana jalan itu memang jarang dilalui oleh orang ramai.
        Saya bertindak memeriksa kawasan hutan berdekatan. Apabila saya menghampiri hutan tersebut, saya dapat melihat beberapa orang budak berpakaian sekolah. Rupa-rupanya Zaidi dan beberapa orang murid lain sedang merokok. Mereka juga telah ponteng sekolah.
        Saya segera meninggalkan tempat itu. Saya melaporkan hal itu kepada guru disiplin, Cikgu Azman. Kemudian Cikgu Azman meminta saya menunjukkan tempat itu kepadanya. Saya pun akur.

        Pihak sekolah telah mengambil tindakan disiplin terhadap Zaidi dan kawan-kawannya. Kini sikap Zaidi sudah berubah. Dia tidak ponteng sekolah dan merokok lagi.

KEBAIKAN MEMBAWA BEKAL KE SEKOLAH



Setiap hari kita diberikan wang saku oleh ibu bapa untuk membeli makanan dan minuman di kantin sekolah. Namun begitu, kita juga boleh membawa bekal ke sekolah. Membawa bekal ke sekolah sebenarnya membawa banyak kebaikan kepada kita.

Apabila kita membawa makanan sendiri ke sekolah, kita akan dapat menjimatkan wang kita. Wang saku yang diberikan oleh ibu bapa kita boleh disimpan di dalam tabung atau di bank. Lama-kelamaan wang tabungan kita akan bertambah,  seperti kata pepatah, “sedikit-sedikit lama-lama menjadi bukit”.

Selain itu, makanan yang dibekalkan oleh  ibu kita semestinya sedap dan berkhasiat. Ini dapat mengelakkan  kita daripada terkena keracunan makanan.  Kita juga akan lebih berselera untuk menikmati makanan yang dimasak oleh ibu pada waktu rehat.

Di samping itu, kita tidak perlu lagi  berebut-rebut atau beratur untuk membeli makanan di kantin. Kita dapat menjamah terus makanan yang dibawa dari rumah.  Masa rehat kita dapat dijimatkan. Oleh itu, kita masih ada masa untuk membaca buku atau akhbar di perpustakaan.

Kita juga boleh bertukar-bertukar atau berkongsi bekal dengan kawan-kawan kita. Dengan ini, perhubungan kita dengan kawan-kawan akan menjadi lebih erat. Selain itu, kita juga dapat merasa makanan yang pelbagai.


Kesimpulannya, membawa bekal ke sekolah memang mendatangkan banyak manfaat kepada kita. Oleh, itu ada baiknya amalan tersebut kita lakukan untuk kebaikan diri kita sendiri.

Sambutan Hari Kanak-kanak



7.30 pagi-Semua murid dan guru berkumpul di dewan sekolah. Perhimpunan rasmi dimulakan dengan nyanyian lagu Negaraku. Kemudian, wakil murid, Izwan menyampaikan ucapan sempena Hari Kanak-kanak.

8.00 pagi-Guru besar menyampaikan ucapan. Dalam ucapannya, beliau mahu semua murid menjadi anak yang soleh. Beliau turut berpesan agar semua murid tahu menjaga keselamatan diri sama ada di sekolah, di rumah ataupun di taman permainan. Kami memasang telinga mendengar kata-kata beliau.

8.30 pagi-Persembahan bakat oleh murid-murid tahun satu dan prasekolah. Persembahan mereka begitu menghiburkan dan penuh dengan mesej. Sikap yakin diri memang terserlah dalam kalangan murid yang membuat persembahan itu.

10.00 pagi-Semua murid berkumpul di kantin untuk menikmati jamuan. Para guru memastikan setiap murid mendapat makanan dan minuman. Semua murid dijamu dengan juadah yang sangat istimewa iaitu nasi tomato berlauk ayam.

11.00 pagi-Kami berkumpul di padang untuk menyertai aktiviti sukaneka. Pelbagai jenis permainan sukaneka diadakan, antaranya ialah pancing botol, terompah gergasi dan isi air dalam botol. Semua murid diberi peluang untuk mengambil bahagian.


12.00 tengah hari- Acara penyampaian hadiah diadakan. Pasukan yang menang begitu gembira menerima hadiah masing-masing. Kemudian kami dibenarkan pulang awal.

Perihalkan tentang rakan karib kamu itu.



        Saya mempunyai seorang rakan karib.  Rakan karib saya bernama Farhah. Umurnya 12 tahun iaitu sebaya dengan umur saya. Kami selalu bersama-sama di sekolah mahupun di rumah.

        Farhah merupakan seorang yang ringan mulut dan pandai bergurau. Sesiapa sahaja akan suka berbual dengan Farhah kerana dia sentiasa mempunyai idea menarik untuk dibualkan. Dia juga selalu buatkan saya ketawa tidak kering gusi.

        Farhah bukan sekadar pandai, malah dia tidak kedekut ilmu. Dia sering membantu saya dan rakan-rakan lain dalam pelajaran. Saya kerap meminta tunjuk ajarnya dalam mata pelajaran Matematik.

        Dalam bidang kokurikulum pula, Farhah merupakan murid yang pernah mengharumkan nama sekolah. Tiga tahun berturut-turut dia mewakili daerah Kubang Pasu dalam pertandingan Tilawah al-Quran. Kebolehannya membaca al-Quran amat mengagumkan.



Pada waktu senggang, Farhah gemar melukis. Dia pernah menyertai beberapa pertandingan melukis di sekolah mahupun di luar. Saya selalu menemaninya melukis sambil berborak-borak.

     Hubungan saya dan Farhah bagaikan isi dengan kuku. Saya berasa sangat bertuah dapat berkawan dengan Farhah. Saya berdoa semoga persahabatan kami kekal selama-lamanya.

Tindakan jika hilang buku perpustakaan

Pada bulan lepas, saya telah meminjam sebuah buku berjudul ‘Tips Untuk Berjaya’ dari perpustakaan sekolah saya. Malangnya buku itu telah hilang sebelum sempat saya memulangkannya. Saya berasa sangat bersalah dan perlu bertanggungjawab.

Saya telah bertanya kepada ahli keluarga saya sekiranya mereka pernah mengambil dan menyimpan buku itu. Malangnya, semua ahli keluarga saya tidak tahu. Oleh sebab itu, saya meminta mereka membantu saya mencari buku tersebut di seluruh rumah saya.

Saya mencari buku tersebut di dalam bilik saya. Semua rak dan almari telah saya geledah, tetapi tetap tidak berjumpa. Selain di rumah, saya juga mencari di kelas, kantin dan makmal sekolah kerana saya pernah membawa buku itu ke sana. Semua usaha mencari gagal.

Setelah berbincang dengan ibu dan ayah, saya telah mengambil keputusan untuk menulis surat memberitahu Pn Shahrum, guru perpustakaan sekolah saya tentang kehilangan buku itu. Ketika menyerahkan surat tersebut, saya juga telah meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesalahan yang sama kelak.

Saya juga telah meminta wang daripada ibu untuk membayar ganti rugi. Saya juga telah membayar ganti rugi sebanyak RM12.50, iaitu mengikut harga buku tersebut. Mengikut kata Cikgu Shahrum, wang tersebut akan digunakan untuk membeli buku baru sebagai ganti.


Pengalaman kehilangan buku merupakan pengalaman pahit dalam hidup saya. Saya menyesal kerana tidak menjaga buku itu dengan baik. Saya berazam untuk lebih berhati-hati selepas kejadian itu.