Rain


18/07/2017

Karangan Keperihalan: Cara Membasmi Pembiakan Nyamuk Aedes

Demam denggi merupakan penyakit bawaan nyamuk yang berbahaya.
Tuliskan tentang cara-cara untuk membasmi pembiakan nyamuk Aedes.

Demam denggi ialah sejenis penyakit bawaan nyamuk Aedes yang sangat berbahaya. Oleh itu, pembiakannya perlu dibasmikan. Tiada Aedes tiada denggi.

       Antara cara untuk membasmikan nyamuk Aedes ialah memastikan tiada takungan air yang dibiarkan. Tempat-tempat seperti di dalam tempayan, pasu-pasu bunga, dan kolam mandi akan menjadi tempat nyamuk bertelur. Air yang bertakung hendaklah diganti sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

      Sampah-sampah yang boleh menakung air seperti tempurung kelapa, botol-botol minuman dan plastik hendaklah dibuang dengan cara yang betul. Sampah-sampah tersebut boleh ditanam, dibakar atau dimasukkan ke dalam tong sampah yang bertutup.Selain dibuang, ada antara sampah-sampah tersebut yang boleh dihantar ke kilang untuk dikitar semula.

       Di samping memastikan nyamuk tiada tempat bertelur, nyamuk dewasa juga boleh dibunuh dengan menggunakan semburan racun serangga. Dengan cara dan kadar semburan yang betul, dapat membunuh nyamuk yang sedang terbang mahupun yang bersembunyi di dalam rumah.Semburan berskala besar boleh dilakukan oleh pihak kesihatan di kawasan-kawasan yang banyak nyamuk.

      Selain itu, pembiakan Aedes dapat dibasmikan dengan memasukkan ubat pembunuh jentik-jentik dengan mengikut sukatan yang betul ke dalam semua bekas menyimpan air. Ubat pembunuh jentik-jentik perlu dibubuh tiga bulan sekali. Dengan cara ini, kitaran hidup nyamuk akan terputus dan nyamuk akan dapat dibasmikan.

       Kesimpulannya, setiap orang mestilah prihatin akan tempat-tempat yang boleh menjadi tempat pembiakan nyamuk. Tindakan yang bijak boleh menyelamatkan nyawa.

No comments :