Rain


18/07/2017

Karangan Keperihalan: Bercuti di Kampung

Pengalaman Bercuti di Kampung.

    Pada cuti sekolah yang lalu, saya telah berpeluang pulang ke kampung datuk dan nenek saya yang terletak di Pasir Puteh Kelantan.  Saya bertolak  ke sana pada awal pagi dengan menaiki bas dari Kota Bharu. Datuk menunggu saya di stesen bas Pasir Puteh.
     
    Setibanya di rumah datuk, nenek sedang  menunggu dengan hidangan makan tengah hari. Saya makan dengan berselera sekali kerana terlalu lapar, tambahan pula masakan ikan haruan dan puyu yang nenek sediakan amat menyelerakan.

     Setelah berehat dan bersolat Zuhur, datuk mengajak saya ke sungai yang terletak tidak jauh dari rumahnya untuk memancing dan melihat lukah yang ditahannya. Saya sangat seronok kerana inilah aktiviti yang amat saya tunggu-tunggu. Datuk mengajar saya teknik  memancing ikan di sungai.
     
     Pada sebelah petang pula, datuk mengajak saya ke sawahnya. Sawah datuk sangat luas.  Di sini,  saya berpeluang melihat beberapa orang petani bekerja di sawah mereka.  Ada yang sedang merumput, membaja dan membaiki batas-batas sawah.

    Keesokan harinya, beberapa orang sepupu saya mengajak saya ke hutan untuk mencari buluh untuk membuat wau. Saya berasa sangat teruja kerana  ini adalah peluang keemasan kepada saya untuk belajar membuat  wau. Setelah seharian bertungkus-lumus, saya berjaya membuat sebuah wau kucing yang sederhana besarnya.


   Setelah seminggu berada di rumah datuk dan nenek, ayah dan ibupun datang menjemput saya pulang kerana cuti akan berakhir  tidak lama lagi. Walaupun agak keberatan untuk meninggalkan datuk dan nenek, tetapi saya berasa amat gembira kerana mendapat pelbagai pengalaman menarik pada cuti kali ini.

No comments :