Rain

18/07/2017

Karangan Keperihalan: Percutian di Cameron Highland

Percutian di Cameron Highland.

Pada cuti sekolah yang lalu, aku bersama keluarga dapat bercuti di Cameron Highland, Pahang. Kami sampai di tempat penginapan di Brinchang setelah menempuh perjalanan selama 5 jam.

Petang itu kami berehat sahaja di hotel. Sebelah malam, kami turun ke pasar malam Brinchang untuk membeli makanan. Pasar malam di sini sungguh meriah. Ramai penjual dan pembeli yang terdiri daripada pelbagai kaum.

Keesokan paginya, kami bertolak ke Ladang Teh Cameron Bharat yang terletak di Tanah Rata. Ladang tehnya sungguh luas dan menghijau. Kami boleh minum teh dan membeli teh untuk dibawa pulang.

Kemudian, kami bertolak pula ke Pusat Penyelidikan MARDI. Banyak tempat menarik yang boleh dilawati dalam kawasan MARDI antaranya, air terjun buatan, taman-taman bunga, ladang strawberi dan lain-lain. Aiskrim dan jus strawberi juga boleh diminum di sana.

Pada waktu petangnya pula kami bertolak pula ke lading strawberi yang terletak di kaki gunung. Pokok-pokok strawberi yang subur disusun bertingkat-tingkat. Buahnya yang merah kelihatan bergantungan.

Pada sebelah malam, kami terlelap awal kerana keletihan. Keesokan paginya, kami bertolak pulang dengan berat hati kerana belum puas menikmati keindahan di Cameron Highland. Lain kali kami akan datang lagi.