Rain


18/07/2017

Karangan Keperihalan: Pengalaman Bercuti di Langkawi

Percutian Di Pulau Langkawi

Pada cuti persekolahan minggu lalu, ayah talah membawa kami sekeluarga makan angin di Pulau Langkawi. Kami pergi dengan menaiki kereta Naza Ria. Setelah melalui lebuh raya selama tujuh jam, akhirnya kami tiba di Kuala Perlis.
       Kami kemudiannya menaiki feri menuju ke Jeti Kuah.Perjalanan yang mengambil masa hampir satu jam itu saya gunakan untuk menikmati keindahan laut yang membiru. Nun di kejauhan,saya terlihat sampan nelayan berkolek-kolek dipukul ombak.
       Apabila tiba di jeti, ayah segera menyewa sebuah kereta. Ayah membawa kami ke sebuah hotel yang sudah ditempah. Sesampainnya di hotel, kami segera mandi, bertukar pakaian dan bersolat.
       Hari kedua kami isikan dengan melawat sekitar pulau. Kami tidak melepaskan peluang melihat tempat-tempat menarik seperti Makam Mahsuri dan Kampung Buku. Kami juga tidak melepaskan peluang membina istana pasir di pantai yang pasirnya memutih dan bersih.
       Ibu mengajak kami membeli-belah di Pekan Kuah. Banyak barang yang ibu beli seperti pinggan mangkuk dan kain batik. Untuk kami yang seramai enam orang, ibu belikan pakaian dan coklat.

       Hari ketiga, kami berangkat pulang meninggalkan pulau yang indah, bersih dan menarik itu.Tempoh tiga hari bagi kami tidak mencukupi untuk melawat sebuah pulau yang agak luas. Namun, pengalaman percutian itu amat besar maknanya bagi saya.

No comments :