Rain


18/07/2017

Karangan Keperihalan: Pengalaman Ke Dusun Buah-buahan.

Musim buah-buahan tiba lagi. Tuliskan pengalaman kamu ke dusun buah-buahan.

Pada cuti penggal yang lalu, bapa telah membawa kami sekeluarga pulang ke kampung untuk menziarahi datuk dan nenek. Kampung datuk terletak di Pekan, Pahang.

    Menghabiskan cuti persekolah di rumah datuk amat menggembirakan saya. Kebetulan pula, ketika itu ialah musim buah-buahan tempatan. Saya telah memasang angan-angan mengikut datuk ke dusun.
                       
    Keesokannya, datuk telah mengajak kami sekeluarga ke dusun. Kami membawa golok, bakul buluh dan sedikit bekalan makanan. Saya begitu teruja apabila melihat banyak buah durian telah dilonggok di pondok kepunyaan datuk.

    Buah yang paling saya gemari ialah durian. Saya dapat makan buah kegemaran itu sehingga puas. Rasanya manis dan lemak. Baunya juga begitu harum dan mengiurkan. Bakinya kami isikan ke dalam bakul untuk dibawa balik.

       Saya membantu datuk menebas semak-samun di sekitar dusun.  Saya juga turut membantu datuk mengait buah  rambutan, manggis dan langsat. Setelah penat, kami berehat seketika di pondok yang dibina khas untuk datuk menunggu durian gugur pada waktu malam.

     Setelah beberapa hari di rumah datuk, tibalah masanya untuk kami pulang ke kota. Datuk mengisi beberapa biji durian, bebarapa ikat rambutan dan buah-buahan lain ke dalam bagasi kereta ayah.

No comments :