Rain


28/11/2014

Tindakan jika hilang buku perpustakaan

Pada bulan lepas, saya telah meminjam sebuah buku berjudul ‘Tips Untuk Berjaya’ dari perpustakaan sekolah saya. Malangnya buku itu telah hilang sebelum sempat saya memulangkannya. Saya berasa sangat bersalah dan perlu bertanggungjawab.

Saya telah bertanya kepada ahli keluarga saya sekiranya mereka pernah mengambil dan menyimpan buku itu. Malangnya, semua ahli keluarga saya tidak tahu. Oleh sebab itu, saya meminta mereka membantu saya mencari buku tersebut di seluruh rumah saya.

Saya mencari buku tersebut di dalam bilik saya. Semua rak dan almari telah saya geledah, tetapi tetap tidak berjumpa. Selain di rumah, saya juga mencari di kelas, kantin dan makmal sekolah kerana saya pernah membawa buku itu ke sana. Semua usaha mencari gagal.

Setelah berbincang dengan ibu dan ayah, saya telah mengambil keputusan untuk menulis surat memberitahu Pn Shahrum, guru perpustakaan sekolah saya tentang kehilangan buku itu. Ketika menyerahkan surat tersebut, saya juga telah meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesalahan yang sama kelak.

Saya juga telah meminta wang daripada ibu untuk membayar ganti rugi. Saya juga telah membayar ganti rugi sebanyak RM12.50, iaitu mengikut harga buku tersebut. Mengikut kata Cikgu Shahrum, wang tersebut akan digunakan untuk membeli buku baru sebagai ganti.


Pengalaman kehilangan buku merupakan pengalaman pahit dalam hidup saya. Saya menyesal kerana tidak menjaga buku itu dengan baik. Saya berazam untuk lebih berhati-hati selepas kejadian itu.

No comments :