Rain


28/11/2014

Surat:persiapan menghadapi UPSR

                                                                                                               Kampung Baru,
                                                                          06010 Changlun,
                                                                          Kedah.
                                                                          25 Ogos 2014.

 Menemui sahabatku Athirah yang kini berada di Kangar, Perlis. Apa khabar saudari sekarang? Saya dan keluarga di sini sihat-sihat sahaja.

Saudari,

        Surat saudari telah saya terima seminggu yang lalu. Terima kasih kerana saudari sudi mengutus surat serta bercerita tentang diri saudari. Dalam surat ini, saya akan memenuhi permintaan saudari yang ingin mengetahui tentang persediaan saya untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

        Untuk pengetahuan saudari, saya telah membuat beberapa persediaan bagi menghadapi peperiksaan tersebut. Langkah pertama saya adalah dengan mengubahsuaikan jadual waktu belajar. Saya akan menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran dari pukul 9.00 malam hingga pukul 11.00 malam setiap hari.

         Selain menghadiri kelas tambahan di sekolah, saya juga ada mengikuti kelas tambahan di luar. Saya belajar di Kelas Tuisyen Azam sebanyak tiga kali seminggu untuk memastikan kecemerlangan dalam pelajaran. Dengan menghadiri kelas tambahan, saya dapat membuat latihan yang lebih banyak.

         Di samping itu, saya juga telah menubuhkan kumpulan belajar di kampung. Saya dan beberapa rakan sekelas akan berkumpul di Dewan Awam pada hari minggu untuk belajar bersama-sama. Belajar secara berkumpulan memberi peluang kepada kami untuk berbincang topik-topik yang sukar serta bertukar-tukar nota.

        Seterusnya, saya juga banyak melakukan ulangkaji secara atas talian. Kini, banyak laman web yang menyediakan kemudahan latih tubi soalan-soalan UPSR. Antara laman web yang saya lawati ialah Latih Tubi dan iTRIM.

              Itulah antara persediaan saya untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Setakat ini sahaja yang dapat saya coretkan buat tatapan saudari kali ini. Semoga kita akan dapat berutus surat lagi pada masa akan datang.

                                                                          Sahabatmu,

                                                                          Aizatul Mustafa
                                                                          (Aizatul bt. Mustafa )


No comments :