Rain


27/11/2014

Semua orang mempunyai hobi. Tuliskan kebaikan hobi kamu.


      Hobi ialah sesuatu yang gemar dilakukan pada masa lapang. Seperti kebanyakan orang, saya juga mempunyai hobi iaitu memancing. Hobi memancing memberi banyak kebaikan kepada saya.
Antara kebaikan hobi memancing ialah dapat menjimatkan perbelanjaan dapur. Ikan yang berjaya saya pancing boleh dijadikan hidangan untuk keluarga saya. Oleh yang demikian, ibu bapa saya tidak lagi perlu membeli ikan di pasar. 
      Hobi memancing juga merupakan hobi yang dapat menenangkan fikiran. Selalunya saya akan memancing di sungai atau tasik yang terletak di kawasan yang kampung. Suasana kampung yang sunyi dan terhindar daripada kesibukan, menjadikan fikiran saya tenang.            
      Selain itu, hobi memancing juga dapat meningkatkan daya tumpuan saya. Hal ini kerana ketika memancing, saya perlu menumpukan sepenuh perhatian kepada kail supaya tidak tidak terlepas ikan yang menyambar umpan saya. Dengan itu, daya tumpuan saya semakin  bertambah baik.
      Melalui hobi memancing juga saya dapat menambah kenalan. Saya dapat berkenalan dengan beberapa orang rakan yang mempunyai hobi yang sama. Selalunya kami akan bertukar-tukar pendapat tentang alatan memancing serta lokasi memancing yang menjanjikan hasil yang memuaskan.

      Kesimpulannya, hobi memancing yang saya lakukan pada masa lapang banyak memberikan kebaikan kepada saya dan keluarga. Saya akan memperkenalkan hobi ini kepada kawan-kawan saya.

No comments :