Rain


28/11/2014

Tindakan nampak basikal di tepi jalan.

Ketika pulang dari sekolah, kamu ternampak sebuah basikal terbiar di tepi jalan.Tuliskan tindakan yang kamu ambil.
Isi penting:
1-periksa basikal     2-periksa kawasan sekeliling     3-nampak budak-budak ponteng      4-lapor kepada guru

Pada suatu hari, ketika pulang dari sekolah, saya telah ternampak sebuah basikal yang dibiarkan di tepi jalan. Jika tidak silap saya basikal itu adalah kepunyaan Zaidi, anak jiran sebelah rumah saya.
        Saya memeriksa keadaan basikal itu kerana bimbang kemungkinan Zaidi terlibat dalam kemalangan. Namun basikal itu tiada sebarang kerosakan. Saya menjadi bertambah hairan.
        Saya cuba memeriksa kawasan sekeliling sambil memanggil-manggil nama Zaidi. Namun demikian tiada sesiapa di situ. Keadaan di situ sunyi sahaja kerana jalan itu memang jarang dilalui oleh orang ramai.
        Saya bertindak memeriksa kawasan hutan berdekatan. Apabila saya menghampiri hutan tersebut, saya dapat melihat beberapa orang budak berpakaian sekolah. Rupa-rupanya Zaidi dan beberapa orang murid lain sedang merokok. Mereka juga telah ponteng sekolah.
        Saya segera meninggalkan tempat itu. Saya melaporkan hal itu kepada guru disiplin, Cikgu Azman. Kemudian Cikgu Azman meminta saya menunjukkan tempat itu kepadanya. Saya pun akur.

        Pihak sekolah telah mengambil tindakan disiplin terhadap Zaidi dan kawan-kawannya. Kini sikap Zaidi sudah berubah. Dia tidak ponteng sekolah dan merokok lagi.

No comments :