Rain


28/11/2014

Kamu telah ternampak kejadian kebakaran. .

Kamu telah ternampak kejadian kebakaran. Tuliskan sebuah karangan menceritakan tindakan yang kamu lakukan.

       Pada suatu petang saya dan beberapa orang rakan sedang bermain di padang permainan.Tiba-tiba, Aina ternampak kepulan asap dari arah kawasan perumahan. Tanpa berlengah, kami bergegas ke tempat kejadian.

       Saya dapati rumah rakan sekelas saya, Rohani sedang terbakar. Saya telah menyuruh Syifa ke pondok telefon untuk menelefon pihak bomba. Manakala saya dan rakan-rakan yang lain membantu mengangkat barangan penting ke tempat yang selamat.

       Sementara menunggu pasukan bomba tiba, saya dan penduduk kampung cuba memadamkan kebakaran dengan mengambil air menggunakan baldi. Usaha kami berjaya mengelakkan api merebak dengan cepat.

       Saya kemudiannya mendekati Rohani dan ibunya yang sedang bersedih dan panik. Saya cuba menenangkan Rohani supaya bersabar dan saya juga berjanji akan membantunya. Rohani hanya mampu menangis di bahu saya.

       Sejurus tiba, pasukan bomba bertungkus lumus memadamkan kebakaran. Rumah Rohani tidak dapat diselamatkan. Saya mengajak Rohani dan keluarganya menginap di rumah saya untuk sementara waktu.


       Saya, rakan-rakan dan guru-guru di sekolah banyak memberikan sokongan moral kepada Rohani. Keluarganya juga menerima banyak bantuan daripada orang ramai. Rohani sekeluarga amat bersyukur kerana selamat dalam kejadian kebakaran itu.

No comments :