Rain


28/11/2014

LAPORAN TAHUNAN PERSATUAN BAHASA MALAYSIA

 LAPORAN TAHUNAN PERSATUAN BAHASA MALAYSIA

        Persatuan Bahasa Malaysia Sekolah Kebangsaan Bukit Tangga dianggotai oleh murid-murid Tahap Dua sahaja. Jumlah ahli pada 2014 ialah seramai 30 orang. Persatuan ini diterajui oleh 3 orang guru penasihat. 

        Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang tahun 2014, dimulai dengan Mesyuarat Agung pada 20 Februari 2014. Manakala Mesyuarat Ahli Jawatankuasa telah diadakan sebanyak  tiga kali. Tujuan mesyuarat-mesyuarat ini diadakan adalah untuk menyusun aktiviti persatuan.

        Persatuan Bahasa Malaysia telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke sekitar Bandaraya Alor Setar pada 15 Mei 2014. Antara tempat yang dilawati ialah Muzium Negeri, Balai Seni, Menara Alor Setar dan Muzium Padi. Tujuan lawatan adalah untuk memberi pendedahan kepada ahli-ahli tentang khazanah dan keistimewaan negeri Kedah

        Sambutan Minggu Bahasa telah diadakan pada minggu kedua bulan Julai. Dalam sambutan ini, diadakan aktiviti mendeklamasi puisi, pertandingan tulisan cantik dan kuiz bahasa.  Penyertaan adalah dibuka kepada semua pelajar tahap satu dan tahap dua.

        Seterusnya, Persatuan Bahasa Malaysia telah menganjurkan Pertandingan Mengarang Sajak dan Pantun Patriotik bersempena dengan sambutan bulan kemerdekaan pada 20 Ogos 2014. Di samping mengasah bakat, aktiviti ini dapat memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan pelajar.

        Pelbagai aktiviti telah berjaya dijalankan sepanjang tahun 2014 kerana kerjasama semua ahli. Semoga pada tahun hadapan banyak lagi aktiviti yang boleh dijalankan demi kebaikan semua.


Disediakan oleh,                                     Tarikh: 30 Oktober 2014


NurHanis
(NUR HANIS BT ROSLI)
Setiausaha,
Persatuan Bahasa Malaysia,

Sekolah Kebangsaan Bukit Tangga.

No comments :