Rain


27/11/2014

Tindakan : Basikal pancit


Kamu dalam perjalanan ke sekolah dengan menaiki basikal. Tiba-tiba tayar basikal kamu pancit. Tuliskan tindakan seterusnya yang kamu lakukan.

     
Setiap hari aku ke sekolah dengan mengayuh basikal. Pada suatu hari, tayar basikalku telah pancit di pertengahan jalan. Rupa-rupanya tayar basikalku terkena paku.

       Aku menoleh ke belakang apabila terdengar bunyi enjin motokar. Aku menahan motokar tersebut untuk menumpangnya. Malangnya motokar tersebut sarat dengan muatan kerana pemandunya ialah peniaga pasar tani.

       Memandangkan tiada kenderaan lain yang melalui jalan tersebut, aku bertekad untuk menuntun basikalku ke sekolah. Basikalku terasa sangat berat kerana tayarnya kempis dan sukar untuk berpusing walaupun ditolak dengan kuat. Aku berhenti rehat sejenak.

       Oleh sebab terlalu penat, aku meninggalkan basikalku di tepi jalan. Seterusnya, aku berjalan menuju sebuah bengkel membaiki basikal yang terletak 200 meter di hadapanku. Nasib tidak menyebelahiku, notis tutup tertampal dipintu bengkel tersebut.

       Tiba-tiba aku ternampak sebuah pondok telefon awam tidak jauh dari situ. Aku ke pondok telefon itu dan menelefon ayahku. Ayahku datang dan menghantar aku ke sekolah dengan motosikalnya.

       Apabila pulang dari sekolah, aku lihat basikalku sudah ada di rumah. Tayarnya sudah diganti baru oleh ayah. Aku berasa sangat gembira.

No comments :