Rain


27/11/2014

Faedah-faedah Menabung


Menabung merupakan amalan mulia. Tuliskan faedah yang diperoleh daripada amalan menabung.


         Menabung merupakan amalan yang harus dipupuk sejak kecil lagi. Bak kata pepatah melentur buluh biar daripada rebungnya. Pelbagai faedah dapat diperoleh daripada amalan menabung.

         Amalan menabung dapat membentuk diri menjadi insan yang berjimat-cermat. Kita akan sentiasa berhati-hati sewaktu membeli barang. Kita dapat membezakan antara barangan perlu dan barang yang diinginkan.

        Selain itu, wang tabungan boleh digunakan ketika berlaku kecemasan. Jika ada ahli keluarga yang mengalami sakit kronik, wang tabungan boleh digunakan untuk mendapatkan rawatan pakar. Oleh yang demikian, kita tidak perlu meminjam daripada orang lain.

        Melalui amalan menabung juga, kita akan dapat memiliki barangan yang dihajati tanpa meminta-minta daripada ibu bapa. Sebagai contoh, jika kita hajatkan permainan video, kita akan dapat membelinya menggunakan wang tabungan. Dengan itu kita tidak perlu menyusahkan ibu bapa kita.


       Di samping itu, wang tabungan dapat meringankan bebanan kewangan ibu bapa apabila kita menyambung pelajaran ke universiti kelak. Banyak belanja yang diperlukan, lebih-lebih lagi jika belajar di kolej swasta. Wang tabungan yang ada boleh digunakan untuk membeli alat tulis, buku dan membayar yuran pengajian.

     Kesimpulannya, amalan menabung harus diamalkan oleh semua orang. Amalan menabung dapat membantu kita menjalani kehidupan dengan lebih berkualiti.

No comments :