Rain


27/11/2014

Dialog: Rakan mendapat 5A



Din   : Helo, boleh saya bercakap dengan Abu ?
Abu  : Helo, Abu di sini. Boleh saya tahu siapa yang bercakap di sana ?
Din   : Saya Din. Apa khabar ?
Abu  : Din rupanya. Saya sihat. Sudah lama kita tidak berjumpa.
Din   : Ya. Saya ingin mengucapkan tahniah atas kejayaan kamu           
          memperoleh keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah     
          Rendah yang lalu.
Abu  : Terima kasih. Saya bersyukur kerana dapat merealisasikan     
          impian saya dan keluarga. Saya begitu teruja untuk berkongsi 
          kejayaan ini dengan guru, ibu bapa dan rakan-rakan. 
          Bagaimanakah kamu tahu saya mendapat 5A ? 
Din   : Petang tadi kawan baik kita, Amirul telah memaklumkan kejayaan 
          kamu kepada saya. Saya berasa bangga dengan kejayaan kamu. 
          Walaupun kamu seorang murid yang aktif dalam bidang 
          kokurikulum dan menyandang banyak jawatan, kamu tetap 
          cemerlang dalam pelajaran.
Abu : Kamu juga boleh berjaya jika ada kemahuan. Walaupun kita aktif 
         dalam bidang kokurikulum, kita perlu bijak  membahagikan masa. 
         Kita perlu mempunyai jadual belajar sendiri dan memberikan fokus 
         ketika guru sedang mengajar di dalam kelas.
Din   : Terima kasih, Abu kerana sudi memberikan nasihat dan panduan
          berguna kepada saya.Adakah kamu telah ditawar melanjutkan
          pelajaran ke sekolah berasrama penuh ?
Abu : Belum lagi. Saya berhasrat untuk memasuki Maktab Rendah Sains
          Mara. Sekolah ini menjadi pilihan saya kerana sekolah ini telah
          melahirkan banyak pemimpin negara.Saya sendiri bercita-cita 
          menjadi salah seorang pemimpin negara.
Din   : Syabas, Abu kerana mempunyai cita-cita tinggi!  Saya berharap 
           kamu akan berjaya merealisasikan impian kamu itu.
Abu  : Saya juga mendoakan agar kamu mencapai keputusan yang 
           cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah pada tahun 
           hadapan.
Din   : Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk berbual dan

          memberikan kata-kata semangat kepada saya.
Din   : Sama-sama.

No comments :