Rain


27/11/2014

Cara menjaga keselamatan diri ketika pulang dari sekolah.


        Kebelakangan ini banyak disiarkan berita tentang kejadian buruk yang menimpa murid-murid ketika pulang dari sekolah. Berita-berita itu sangat membimbangkan ibu bapa. Oleh yang demikian, murid-murid harus pandai menjaga diri sendiri.
        Dalam keadaan jalan raya yang sibuk pada waktu pulang dari sekolah, murid-murid hendaklah mematuhi arahan pengawal jalan ketika hendak melintas. Dengan cara ini, keselamatan murid-murid akan lebih terjamin. Kemalangan akan dapat dielakkan.
Jika pulang dari sekolah dengan berbasikal,murid-murid mesti mengayuh basikal dengan berhati-hati. Patuhi semua peraturan jalan raya seperti berhenti apabila lampu isyarat merah menyala. Jangan berlumba-lumba di jalan raya kerana boleh mengundang bahaya.
Untuk murid yang berjalan kaki pula, dinasihatkan supaya berjalan beramai-ramai. Hal ini kerana penjenayah lebih mudah bertindak terhadap kanak-kanak yang bersendirian. Menumpang orang yang tidak dikenali juga perlu dielakkan untuk menjauhi perkara yang tidak dikehendaki seperti penculikan.
Selain itu, jika waris lambat datang menjemput, murid-murid hendaklah menunggu di tempat yang dikhaskan. Selain terlindung daripada panas matahari, keselamatan murid-murid juga sentiasa dipantau oleh pengawal bertugas. Lagipun waris tidak akan tercari-cari apabila mereka datang menjemput.

Semua murid perlu peka terhadap persekitaran dan berfikir sebelum bertindak demi keselamatan diri sendiri. Sentiasalah beringat –ingat sebelum terkena jangan seperti pepatah Melayu ‘sudah terhantuk baru terngadah’. Hal ini kerana malang itu tidak berbau.

2 comments :

Unknown said...

Terima kasih cikgu.walaupun saya tak kenal cikgu.karangan ini dapat membantu saya .

Unknown said...

Karangan yg saya suka.