Rain


27/11/2014

Syarahan “Faedah Bergotong-royong”.



Selamat sejahtera saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majlis, Guru Besar, guru-guru, dan para hadirin. Pada pagi yang mulia ini, saya akan menyampaikan sebuah syarahan yang bertajuk “Faedah Bergotong-royong”.

Hadirin sekalian,
Menurut Kamus Dewan,gotong-royong bermaksud mengerjakan sesuatu secara bersama-sama. Berdasarkan makna ini, sebarang aktiviti yang dilaksanakan secara bersama-sama bolehlah dianggap sebagai bergotong-royong. Sesungguhnya amalan ini banyak memberi faedah.

Amalan bergotong-royong memastikan semua kerja dapat dilaksanakan dengan cepat dan mudah. Apabila dilakukan secara beramai-ramai, sesuatu pekerjaan yang sukar menjadi mudah dan cepat selesai. Contohnya gotong-royong menceriakan kelas memerlukan kerjasama semua murid untuk mencuci tingkap, menyapu lantai, membuang sawang dan banyak lagi.
                                                                                                            
Amalan bergotong-royong yang diamalkan ketika majlis kenduri pula dapat menjimatkan kos. Kerja-kerja memasak dan menghidang memerlukan tenaga kerja yang ramai. Sekiranya segala tugas tersebut diupah, sudah pasti upahnya mahal.

Kita hidup di negara yang terdiri daripada masyarakat majmuk perlu mengekalkan amalan murni ini supaya dapat mengeratkan hubungan. Apabila masyarakat pelbagai kaum dan agama saling bekerjasama, maka kemesraan akan kian subur. Lantaran itu, negara kita akan menjadi sebuah negara yang aman dan sentosa.

Selain itu, bergotong-royong juga dapat memupuk nilai hidup bermasyarakat serta mengikis sikap mementingkan diri sendiri. Melalui amalan ini, seseorang akan dapat belajar cara untuk bersosial dan menghulurkan bantuan dengan ikhlas.

Sesungguhnya amalan bergotong-royong banyak faedahnya. Oleh yang demikian, hendaklah kita sering melibatkan diri dalam aktiviti gotong-royong supaya beroleh manfaatnya.


Sekian, terima kasih.

1 comment :

Unknown said...

kurang isi lah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!