Rain


05/09/2015

Karangan dialog: Kejayaan rakan dalam Program NILAM

*Sepatutnya karangan dialog ditulis secara santak ke dalam, tetapi cikgu tidak dapat lakukan demikian akibat masalah teknikal. 

Kamu telah berbual-bual dengan seorang rakan yang telah dinobatkan sebagai Tokoh Nilam Peringkat Sekolah.

Tuliskan sepenuhnya perbualan kamu dengannya.


Hanis: Selamat pagi Ikha. Tahniah kerana kamu telah berjaya dinobatkan sebagai Tokoh Nilam sekolah kita. Apakah perasaan kamu?

Ikha: Selamat pagi dan terima kasih Hanis. Saya sangat bersyukur kerana mendapat anugerah tersebut. Saya berterima kasih kepada semua guru dan rakan yang sudi pinjamkan saya buku-buku. Jasa mereka tidak akan saya lupakan.

Hanis: Siapakah yang telah memberi dorongan kepada kamu untuk terus membaca?

Ikha: Sebenarnya ibu bapa sayalah yang menjadi pendorong utama saya. Kedua-dua mereka selalu belikan saya buku-buku yang menarik. Kadang-kadang, kami membaca bersama-sama.

Hanis: Boleh kamu kongsikan apakah rahsia sehingga berjaya membaca sebanyak 1500 buah buku?

Ikha: Rahsia saya ialah disiplin yang tinggi. Saya akur kepada jadual yang telah saya susun. Seminggu, saya akan membaca 20 buah buku secara tetap.

Hanis: Selepas kejayaan ini, apa pula perancangan kamu?

Ikha: Saya berazam untuk membaca lebih banyak buku ilmiah dan buku agama. Lebih-lebih lagi, tahun ini saya akan menghadapi peperiksaan penting.

Hanis: Saya bangga mempunyai rakan yang bermotivasi tinggi seperti kamu. Saya berharap kamu akan meraih kejayaan yang lebih besar.

Ikha: Terima kasih, Hanis.


No comments :